Cały cel nauki polega na świadomym zdobyciu tego, co młodość otrzymuje darmo.

Zajęcia wyrównawcze z matematyki

W każdym zespole klasowym oprócz uczniów uzdolnionych matematycznie są uczniowie przeciętni i wreszcie tacy, którzy mają duże problemy z opanowaniem wiadomości matematycznych. Uczniowie bojąc się matematyki  nie lubią jej i  nie uczą się jej i tym sposobem mają coraz większe  zaległości. Wynikiem tego jest  strach przed każdą lekcją i negatywna ocena.  Brak wiary we własne siły jest najgorszym wrogiem ucznia. Można zmienić ten stan, jeśli w odpowiednim czasie dziecko otrzyma pomoc. Praca na lekcjach nie daje takiej możliwości by zająć się wyłącznie uczniami słabymi, dlatego też wskazana jest praca indywidualna z nimi. Jedną z form pomocy, jaką uczniom może zapewnić szkoła są zajęcia wyrównawcze z matematyki.

Zajęcia pozalekcyjne są skierowane dla uczniów klas IV -  VI mających problemy z opanowaniem materiału nauczania z matematyki. Zajęcia wyrównawcze odbywają się 1 raz w tygodniu w 2 grupach.

 

Cele ogólne:

  • Przełamanie strachu przed matematyką i przywrócenie wiary we własne siły
  • Ukazanie przydatności wiedzy i umiejętności matematycznych
  • Ugruntowanie wiedzy zdobytej ma lekcjach matematyki
    • Uzupełnianie braków w  wiadomościach matematycznych
    • Wyrobienie poczucia własnej wartości
    • Rozwijanie logicznego myślenia i formułowania wniosków
    • Przygotowanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej w życiu codziennym
    • Wyrabianie nawyku sprawdzania otrzymanych odpowiedzi  korygowanie błędów
    • Rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem,

Cele szczegółowe:

  • Rozwijanie sprawności rachunkowej (cztery działania matematyczne)
  • Przypomnienie i utrwalenie algorytmu dodawania, odejmowania, mnożenie i dzielenia pisemnego
    • Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych związanych z wykonywaniem działań na liczbach naturalnych
    • Przypomnienie i utrwalenie reguł kolejności wykonywania działań
    • Kształcenie umiejętności wykonywania działań na liczbach wymiernych
    • Zapoznanie z podstawowym słownictwem związanym z ułamkami
    • Doskonalenie umiejętności zamiany ułamka niewłaściwego na liczbę mieszana i odwrotnie
    • Kształcenie umiejętności skracania i rozszerzania ułamka do danego licznika lub mianownika
    • Kształcenie umiejętności wykonywania działań na ułamkach zwykłych
    • Zapoznanie uczniów ze sposobem odczytywania i zapisywania ułamków dziesiętnych
    • Kształcenie umiejętności wykonywania działań na ułamkach dziesiętnych
    • Doskonalenie umiejętności obliczania pół trójkątów i czworokątów
    • Doskonalenie umiejętności obliczania obwodów dowolnych wielokątów
    • Doskonalenie umiejętności zastosowania poznanych wzorów do rozwiązywania zadań z życia codziennego
    • Zapoznanie z podstawowym słownictwem związanym z figurami przestrzennymi
    • Kształcenie umiejętności wskazywania ścian i krawędzi prostopadłych i równoległych
    • Kształcenie umiejętności  kreślenia siatek graniastosłupów
    • Kształcenie umiejętności obliczania pola powierzchni całkowitej i objętości graniastosłupów
    • Kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań związanych z upływem czasu – kalendarz i czas
    • Przypomnienie i utrwalenie wiadomości o  jednostkach
    • Doskonalenie umiejętności zamiany różnych jednostek
    • Obliczanie prędkości, drogi i  czasu
    • Kształcenie umiejętności posługiwania się skalą

 

Treści nauczania:

Liczby naturalne:

  • Przypomnienie wiadomości o liczbach naturalnych i ich własnościach
  • Działania pisemne na liczbach naturalnych
  • Rozwiązywanie zadań tekstowych z wykorzystaniem działań na liczbach naturalnych
  • Kolejność wykonywania działań

 

Liczby całkowite:

  • Działania na liczbach całkowitych

 

Liczby wymierne:

  • Działania na liczbach wymiernych

 

Ułamki zwykłe:

  • Zamiana ułamka niewłaściwego na liczbę mieszaną i odwrotnie
  • Skracanie i rozszerzanie ułamków do danego mianownik lub licznika
  • Porównywanie ułamków
  • Działania na ułamkach zwykłych
  • Ułamki zwykłe w zadaniach tekstowych

 

Ułamki dziesiętne:

  • Zapisywanie i odczytywanie ułamków dziesiętnych
  •  Działania na ułamkach dziesiętnych
  • Wyrażenia dwumianowe

 

Figury na płaszczyźnie:

  • Figury na płaszczyźnie
  • Konstrukcje geometryczne
  • Własności czworokątów
  • Obliczanie obwodów różnych wielokątów.
  • Obliczanie pól czworokątów
  • Poznanie jednostek  pola powierzchni

 

Figury przestrzenne:

  • Wzajemne położenie ścian i krawędzi graniastosłupach
  • Kreślenie siatek graniastosłupów
  • Obliczanie pola powierzchni całkowitej i objętości graniastosłupów
  • Ostrosłupy
  • Figury obrotowe

Matematyka w życiu codziennym:

  • Kalendarz  i czas:

- obliczenia dotyczące upływu czasu.

- przeliczanie jednostek (min, godz., sek.).

  • Jednostki długości, masy, monetarne

- zamiana jednostek

  • Droga, prędkość, czas
  • Skala - mapa i plan. Rysowanie przedmiotów w danej skali

 

mgr Dariusz Skulimowski

 

W pierwszym kwartale 2015 r. na zajęciach wyrównawczych z matematyki poruszane były następujące zagadnienia:

- działania łączne na ułamkach zwykłych i ułamkach dziesiętnych,

- obwody prostokątów,

- obliczenia procentowe na liczbach całkowitych,

- działania na potęgach.