W poniedziałek 6 marca zajęcia z edukacji informatycznej w klasach I-III odbyły się pod hasłem „Kodowanie na dywanie”.
Umiejętność programowania jest jedną z podstawowych kompetencji XXI wieku.
Obecnie zaobserwować można intensywny rozwój informatyzacji i cyfryzacji, dlatego tak ważne jest nabywanie umiejętności, nie tyle obsługi komputera, co nauki programowania.
Dzięki kodowaniu dzieci uczą się rozumieć otaczający ich świat i zachodzące w nim zmiany.
Wprowadzenie nauki programowania w pierwszym etapie edukacyjnym daje dzieciom szansę na zdobywanie kompetencji przyszłości, odpowiedzialne wprowadzanie w cyfrowy świat, kształtowanie logicznego myślenia, ale również wdrażanie do pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie.
Cykl zaplanowanych przez nauczyciela zajęć pod hasłem „Kodowanie na dywanie” jest odpowiedzią na potrzebę kreatywności w realizacji treści nauczania, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla początkowego etapu edukacyjnego oraz szybsze przyswajanie treści w niej zawartych.
Dominującą metodą w kształtowaniu umiejętności kodowania była metoda samodzielnych doświadczeń i praktycznego działania. Na zajęciach wykorzystano: matę do kodowania, kolorowe kubeczki, kartki w różnych kolorach oraz klocki ruchu - strzałki. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem rozwiązywali zadania problemowe, poszukiwali drogi do domu, tworzyli odbicie lustrzane liter, ustawiali kolorowe kubki według ustalonych zasad. Oprócz pracy na macie do kodowania świetnieporadzili sobie z rozszyfrowaniem zakodowanych rysunków na kartach pracy. Zajęcia wzbudziły zainteresowanie uczniów, gdyż w ich ocenie były ciekawe. Uczniowie pracowali w miłej atmosferze i każdy odniósł jakiś sukces.
Z niecierpliwością czekają na kolejne tego typu zajęcia. Już wkrótce przed nimi nowe wyzwania.