Cały cel nauki polega na świadomym zdobyciu tego, co młodość otrzymuje darmo.

Projekt "Mali Odkrywcy"

 Przedszkolaki z grupy „Sówki”, „Motylki” i „Biedronki” realizują cykl zajęć w ramach projektu „Mali Odkrywcy”.Projekt zakłada wsparcie dla dzieci poprzez udział w zajęciach dodatkowych takich jak: „Bajkoterapia, Mały Ekolog, Smacznie, zdrowo, kolorowo, zajęcia muzyczno-ruchowe oraz integracja sensoryczna z elementami sensoplastyki.

Nasi „Mali Odkrywcy” z ogromnym zaangażowaniem i radością uczestniczyli w kolejnych zajęciach z projektu. Dzieci na zajęciach z „Bajkoterapii” przygotowały i wystawiły przedstawienie na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena pt. „Brzydkie kaczątko”. Spektakl z udziałem młodych artystów zachwycił zgromadzonych widzów. A morał wynikający z przedstawienia na długo pozostanie w pamięci. Kolejna grupa pokonała efektowne tory przeszkód, ćwiczyła równowagę oraz orientację przestrzenną. Podczas zajęć ruchowych dzieci ćwiczyły także aerobik, przy muzyce pod hasłem „Sport to zdrowie”. Przedszkolaki z grupy „Mały Ekolog” na ostatnich zajęciach zgłębiały wiedzę o środowisku przyrodniczym. Poznały budowę i rodzaje drzew oraz utrwaliły zasady odpowiedniego zachowania w lesie. Przy wykorzystaniu Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej dzieci wspólnie odgadywali mieszkańców lasu a na zakończenie wykonały indywidualną pracę plastyczną pt. „Jesienne drzewo”. Zajęcia „Smacznie, zdrowo, kolorowo” odbyły się 8 listopada. Tego dnia obchodzimy Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia, z tej okazji grupa przygotowała smaczne, zdrowe i kolorowe kanapki, które wyglądały bardzo apetycznie. Miały kształt kotka, myszki a nawet motylka. Na zajęciach wykorzystano również materiały Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej a dzieci z ogromnym zaangażowaniem rozwiązywały zadania na tablicy interaktywnej za pomocą platformy Wordwall (gra memory, łapanie zdrowych produktów do wagoników pociągu). Kolejne zajęcia z cyklu „Smacznie, zdrowo, kolorowo” były równie ciekawe. Przedszkolaki przyrządziły sałatkę jarzynową, co dało dzieciom wiele satysfakcji. Sałatka udała się, wyszła wspaniale! W tym czasie uczestnicy zajęć „Integracja sensoryczna z elementami sensoplastyki” stworzyła namiastkę zimy. Każde dziecko miało okazję wyrazić swoje pomysły, tworząc własne „zimowe światy” i lepiąc bałwanki. Dzięki połączeniu sensorycznej eksploracji i zabawy, dzieci mogły doświadczać zimowej atmosfery, mimo braku prawdziwego śniegu za oknem, co sprzyjało budowaniu pozytywnych emocji i kreatywności.

 

Bajkoterapia

W tym miesiącu dzieci na zajęciach z „Bajkoterapii” obejrzały przedstawienie teatralne pt. „Sowie smutki”. Następnie przeniosły się do „Krainy Smutku”, gdzie zrozumiały, że to trudna ale też bardzo ważna emocja, dlatego nie warto jej zagłuszać ani unikać. Każdy z nas ma prawo odczuwać różne emocje, w tym smutek. To on pomaga pogodzić się z tym, że niektórych rzeczy nie możemy mieć ani zmienić. Przedszkolaki na zakończenie zajęć wykonały portret sowy, w różnych stanach emocji. W kolejnym tygodniu poznały zabawy, które pozwalają lepiej zrozumieć, opanować i wykorzystać swoje emocje. Bajka o pajączku uświadomiła słuchaczom, że należy akceptować różnice w wyglądzie lub zachowaniu innych ludzi. Każde dziecko wykonało swojego tolerancyjnego pajączka. Niedokończone bajki to kolejne spotkanie w ramach bajkoterapii. Dzieci w odpowiednich momentach wczuwały się w rolę kolejnego bohatera z bajki i mówiły jak może czuć się w danej sytuacji „Czerwony Kapturek”. Zegar wskazywał poziom emocji odczuwany przez dziewczynkę z bajki. Podsumowaniem zajęć było wykonanie przez dzieci, na drewnianych tabliczkach, siebie w obecnym stanie emocjonalnym.

„Mały Ekolog”

Grupa „Mały Ekolog” w tym miesiącu zapoznała się z rolą wody w przyrodzie i gospodarce człowieka. Dzieci poznały źródła i rodzaje zanieczyszczeń wody. Przeprowadziły swoje pierwsze doświadczenie z wodą - zbudowały prosty filtr, który wykorzystały do oczyszczenia wody. Następnie wspólnie z nauczycielką sformułowały wniosek: „Aby woda była czysta należy ją - oczyszczać”. Zajęcia te dały dzieciom wiele radości i satysfakcji, ponieważ nauczyły je jak badać, oczyszczać i oszczędzać wodę. Powstały piękne prace plastyczne przedstawiające „wesołe krople wody”. Na kolejnym spotkaniu uczestnicy zajęć rozpoznawały i nazywały stany skupienia wody. Przy wykorzystaniu zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej ukazano dzieciom wodę jako środowisko życia. Film edukacyjny pt. „Zanieczyszczone powietrze” - wprowadził dzieci w tematykę zajęć. Przedszkolaki wspólnie szukały źródeł zanieczyszczenia powietrza i sposobów jego ochrony. Ostatnie zajęcia uświadomiły dzieciom jaką rolę w naszym życiu pełni powietrze. Zwieńczeniem zajęć była praca plastyczna pt. „cuda z plastiku”. Dzieci z różnej wielkości kawałków plastiku wykonały sylwetkę żółwia. Po czym zaprezentowały i omówiły swoje prace.

Zajęcia muzyczno- ruchowe.

Podczas zajęć muzyczno- ruchowych dzieci ćwiczyły słuch i uwagę słuchową poprzez rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt, pojazdów oraz urządzeń. Na kolejnych zajęciach przedszkolaki poznały różnicowanie dźwięków, rozpoznawanie przedmiotów po wydawanym dźwięku. Celem tych zajęć jest doskonalenie uwagi i pamięci słuchowej, kształtowanie poczucia rytmu, rozwijanie umiejętności naśladowczej oraz logicznego myślenia .Na ostatnich grudniowych zajęciach Mali Odkrywcy doskonalili motorykę małą oraz pamięć poprzez zabawy paluszkowe. Tak zwane "masażyki" łączą w sobie użycie rąk wplecione do treści rymowanych wierszyków.

Integracja sensoryczna

W grudniu dzieci uczestniczyły w trzech cyklach zajęć z integracji sensorycznej z elementami sensoplastyki, rozwijając zmysły dotyku, słuchu i wzroku w świątecznej atmosferze. Tworzyły sztuczny śnieg, eksperymentując z różnymi konsystencjami i rozwijając motorykę małą. Następnie tworzyły bombki z masy solnej. W ostatnim cyklu poznawały różne faktury poprzez dotyk oraz porównywały dźwięki za pomocą kostek szmerowych. Zabawy te dostarczyły intensywnych doznań sensorycznych i wspierały koncentrację. Każde spotkanie łączyło kreatywność z nauką poprzez doświadczenie. Zajęcia pobudzały ciekawość dzieci i sprzyjały świątecznej radości.

 

„Smacznie, zdrowo, kolorowo”

Przedszkolaki z grupy projektowej : „Smacznie, zdrowo, kolorowo” podczas swoich pierwszych grudniowych zajęć poznały historię piernika. Tego dnia na zajęciach dzieci poznały jedną z legend o pierniku oraz bajkę o piernikowym ludziku. Rozmawiały też o pieczeniu i dekorowaniu ciasteczek. Uczestnicy co prawda nie wypiekali pierników ,ale mieli okazję rozwinąć swoje zdolności manualne i plastyczną wyobraźnię. Była to wielka radość dla wszystkich. Podczas drugich zajęć przedszkolaki mówiły o soli - jej zastosowaniu w życiu codziennym. Odkryły bryłkę soli, oglądały ją z wykorzystaniem lupy. Określały jej kolor, fakturę, twardość .Przeprowadziły eksperyment z solą, dzięki któremu otrzymaly kryształki z soli. Na zakończenie zajęć dzieci wykonały masę solną. Z tej masy przy użyciu foremek do ciastek i pierniczków uczestnicy wyczarowali figurki oraz wykroili ozdoby na choinkę. To była udana, świąteczna zabawa.

 

Nasz plac zabaw jest już gotowy🛝🛝. Jak tylko pogoda dopisze ☀️ ☀️☀️nasze przedszkolaki będą mogły korzystać z niego do oporu 🙂🙂. Nowy plac zabaw powstał w ramach projektu "Mali odkrywcy".
#FunduszeUE Wspófinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego