W każdym zespole klasowym oprócz uczniów uzdolnionych matematycznie są uczniowie przeciętni i wreszcie tacy, którzy mają duże problemy z opanowaniem wiadomości matematycznych. Program ten jest napisany z myślą o uczniach, dla których matematyka jest nauką trudną. Uczniowie bojąc się matematyki nie lubią jej i nie uczą się jej i tym sposobem mają coraz większe zaległości. Wynikiem tego jest strach przed każdą lekcją i negatywna ocena. Brak wiary we własne siły jest najgorszym wrogiem ucznia. Można zmienić ten stan, jeśli w odpowiednim czasie dziecko otrzyma pomoc.Praca na lekcjach nie daje takiej możliwości by zająć się wyłącznie uczniami słabymi, dlatego też wskazana jest praca indywidualna z nimi. Jedną z form pomocy, jaką uczniom może zapewnić szkoła są zajęcia wyrównawcze.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Program ten jest skierowany do uczniów klas IV - VI mających problemy z opanowaniem materiału nauczania z matematyki. Jest on zgodny z podstawą programową i skorelowany z programem „Matematyka wokół nas”. Program będzie realizowany w wymiarze po 1 godzinie tygodniowo w III grupach.
CELE OGÓLNE
- Przełamanie strachu przed matematyką i przywrócenie wiary we własne siły
- Ukazanie przydatności wiedzy i umiejętności matematycznych
- Ugruntowanie wiedzy zdobytej ma lekcjach matematyki
- Uzupełnianie braków w wiadomościach matematycznych
- Wyrobienie poczucia własnej wartości
- Rozwijanie logicznego myślenia i formułowania wniosków
- Przygotowanie uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej w życiu codziennym
- Wyrabianie nawyku sprawdzania otrzymanych odpowiedzi korygowanie błędów
- Rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem,
CELE SZCZEGÓŁOWE
- Rozwijanie sprawności rachunkowej (cztery działania matematyczne)
- Przypomnienie i utrwalenie algorytmu dodawania, odejmowania, mnożenie i dzielenia pisemnego
- Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych związanych z wykonywaniem działań na liczbach naturalnych
- Przypomnienie i utrwalenie reguł kolejności wykonywania działań
- Kształcenie umiejętności wykonywania działań na liczbach wymiernych
- Zapoznanie z podstawowym słownictwem związanym z ułamkami
- Doskonalenie umiejętności zamiany ułamka niewłaściwego na liczbę mieszana i odwrotnie
- Kształcenie umiejętności skracania i rozszerzania ułamka do danego licznika lub mianownika
- Kształcenie umiejętności wykonywania działań na ułamkach zwykłych
- Zapoznanie uczniów ze sposobem odczytywania i zapisywania ułamków dziesiętnych
- Kształcenie umiejętności wykonywania działań na ułamkach dziesiętnych
- Doskonalenie umiejętności obliczania pół trójkątów i czworokątów
- Doskonalenie umiejętności obliczania obwodów dowolnych wielokątów
- Doskonalenie umiejętności zastosowania poznanych wzorów do rozwiązywania zadań z życia codziennego
- Zapoznanie z podstawowym słownictwem związanym z figurami przestrzennymi
- Kształcenie umiejętności wskazywania ścian i krawędzi prostopadłych i równoległych
- Kształcenie umiejętności kreślenia siatek graniastosłupów
- Kształcenie umiejętności obliczania pola powierzchni całkowitej i objętości graniastosłupów
- Kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań związanych z upływem czasu – kalendarz i czas
- Przypomnienie i utrwalenie wiadomości o jednostkach
- Doskonalenie umiejętności zamiany różnych jednostek
- Obliczanie prędkości, drogi i czasu
- Kształcenie umiejętności posługiwania się skalą.
Liczba uczestników: 17 w tym 8K/ 9M.
Tematyka przeprowadzonych zajęć:
W półroczu uczniowie ćwiczyli algorytm wykonywania działań pisemnych na liczbach naturalnych, liczbach całkowitych i wymiernych.
Ponadto ćwiczyli rozpoznawanie podzielności dużych liczb przez 2, 3, 4, 5, 9 i 10. Uczniowie doskonalili wyszukiwanie dzielników i wielokrotności liczb naturalnych. Wykonywali działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie) na ułamkach zwykłych i ułamkach dziesiętnych. Z działu: geometria, poznali podstawowe pojęcia dotyczące figur płaskich, właśności czworokątów, trójkątów. Potrafią obliczać obwód i pole dowolnego czworokąta. Większość uczniów potrafi kreślić konstrukcyjnie wybrane wielokąty, kąty, proste równoległe i prostopadłe.
Poznane wiadomości uczniowie wykorzystują praktycznie podczas rozwiązywania testów on-line z platform: math.edu.pl, matzoo.pl oraz z gwo.pl.
Na kolejnych zajęciach uczniowie będą przyswajać wiedzę z zakresu figur przestrzennych (brył).