Program zajęć dydaktyczno - wyrównawczych z języka polskiego jest adresowany do uczniów klas IV-VI, którzy z różnych przyczyn mają trudności w opanowaniu treści z podstawy programowej języka polskiego.
Głównym celem programu jest wyposażenie uczestników i uczestniczek projektu w takie
umiejętności i taką wiedzę, które pozwolą im wyrównać braki edukacyjne: utrwalić i uzupełnić wiadomości .
Na zajęciach będą realizowane wybrane treści z trzech ogólnych celów kształcenia zawartych w podstawie programowej, a więc:
1.Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
2.Analiza i interpretacja tekstów kultury.
3.Tworzenie wypowiedzi.
Spotkania z uczniami będą się odbywać w wymiarze jednej godziny tygodniowo w każdej klasie.
Cele ogólne:
- wyrównywanie braków w opanowaniu podstawowych wiadomości,
- motywowanie do samodzielnej pracy,
- kształcenie szeregu umiejętności niezbędnych do kontynuowania nauki.
4. Cele szczegółowe:
Zajęcia prowadzone zgodnie z programem mają służyć uzupełnieniu i utrwaleniu wiedzy z języka polskiego ze szczególnym naciskiem na poprawność ortograficzno – interpunkcyjną w wypowiedziach pisemnych.
A zatem:
- doskonalenie umiejętność czytania ze zrozumieniem oraz techniki czytania głośnego,
- kształcenie umiejętność poprawnego wypowiadania się w formie ustnej i pisemnej,
-rozwijanie głośne i ciche czytanie,
-określanie tematu i głównej myśli tekstu,
- identyfikowanie nadawcy i odbiorcy wypowiedzi,
- identyfikowanie wypowiedzi jako tekstu informacyjnego, literackiego, reklamowego,
- rozpoznawanie form gatunkowych,
- odróżnianie zawartych w tekście informacji ważnych od drugorzędnych,
- wyszukiwanie w tekście informacji wyrażonych wprost i pośrednio,
- rozumienie dosłownego i przenośnego znaczenia wyrazów w wypowiedzi, ,
- dostrzeganie relacji miedzy częściami składowymi wypowiedzi,
- doskonalenie korzystania z informacji zawartych w słowniku i encyklopedii,
- kształtowanie świadomości językowej w zakresie fonetyki, rozpoznawania podstawowych części mowy, części zdania, zdań pojedynczych, złożonych, równoważników zdań, form przypadków, liczb, osób, czasów, rodzajów gramatycznych, a także niewerbalnych środków komunikacji,
- nazywanie własnych reakcji czytelniczych,
- konfrontowanie sytuacji bohaterów z własnymi doświadczeniami,
- charakteryzowanie i ocenianie bohaterów,
- odróżnianie realizmu od fantastyki,
- rozpoznawanie w tekście literackim podstawowych środków poetyckich,
- rozpoznawanie podstawowych elementów wiersza,
- omawianie akcji, wyodrębnianie wątków, wydarzeń,
- wyodrębnianie elementów dzieła filmowego, telewizyjnego oraz widowiska teatralnego,
- identyfikowanie podstawowych gatunków literackich,
- odczytywanie wartości pozytywnych i ich przeciwieństw,
- tworzenie spójnych tekstów na tematy poruszane na zajęciach,
- formułowanie pytań do tekstu,
- tworzenie wypowiedzi pisemnych w następujących formach gatunkowych: opowiadanie, pamiętnik, dziennik, list oficjalny i prywatny, sprawozdanie, opis postaci, przedmiotu, krajobrazu, ogłoszenie, zaproszenie, notatka, plan ramowy i szczegółowy,
- pisanie poprawne pod względem gramatycznym, stylistycznym, ortograficznym , interpunkcyjny.
Prowadzone w I półroczu zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem ze strony uczniów. W trakcie zajęć dzieci doskonaliły umiejętności czytania ze zrozumieniem, redagowania różnych form wypowiedzi pisemnych zawartych w podstawie programowej, wykonywały szereg ćwiczeń ortograficznych, doskonaląc w ten sposób sprawności ortograficzne. Na zajęciach utrwalały także wiadomości z nauki o języku i teorii literatury.
Tematy lekcji realizowane w ramach projektu były dla uczniów atrakcyjne dzięki wykorzystywaniu wielu dostępnych w szkole pomocy dydaktycznych tj: plansze edukacyjne, różnorodne słowniki dostępne dla każdego dziecka, karty pracy, wykorzystanie tablicy interaktywnej i programu multimedialnego „Władcy Słów”.
Testy kompetencji przeprowadzone w poszczególnych klasach wykazały kilkuprocentowy przyrost wiedzy wśród badanych uczniów.
Portal odwiedziło 624861 osób
Aktualnie przebywają 3 osoby