WSTĘP
Wraz z powszechną komputeryzacją większości dziedzin życia codziennego oraz szybkim rozwojem sprzętu komputerowego i oprogramowania ustawicznie wzrasta rola edukacji informatycznej. Także zmiany następujące w systemie szkolnictwa idą w kierunku przygotowaniauczniów do życia we współczesnym świecie, charakteryzującym się dużym postępem technologicznym i powszechnym dostępem do informacji. Coraz większego znaczenia nabierają umiejętności korzystania z techniki komputerowej oraz selekcjonowania informacji. Pogłębianie wiedzy informatycznej służy ogólnemu rozwojowi ucznia, daje mu również możliwość rozbudzenia i rozwijania swoich zainteresowań. Ułatwia docieranie do zasobów informacji i rozwija twórczą aktywność uczniów.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Program ten jest skierowany do uczniów klasy IV - VI, którzy są zainteresowani poszerzaniem swoich umiejętności z zakresu obsługi i wykorzystania komputera. Podstawowym założeniem programu jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia poprzez umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz skutecznego rozwiązywania problemów. Zajęcia odbywać się będą w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Jest on dostosowany do stopnia zaawansowania wiedzy i umiejętności uczniów, jak również do możliwości szkolnej pracowni informatycznej. Na zajęcia uczęszczać będą uczniowie, których charakteryzuje:
- wysoki poziom umiejętności informatycznych,
- dobre wyniki nauczania z edukacji informatycznej,
- zainteresowanie TIK i chęć udziału w zajęciach.
Wprowadzenie zajęć rozwijających kompetencje informatyczneuczniów jest rozwiązaniem programowym i metodycznym poszerzającym zakres treści i celów realizowanych w ramach podstawy programowej.
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
Liczba uczestników 18 w tym 9K/9M
Tematyka przeprowadzonych zajęć
Na zajęciach uczniowie przypomnieli sobie zasady bezpiecznego korzystania z komputera. Zakładali własne foldery. Tworzyli rysunki z wykorzystaniem narzędzi malarskich w programie Paint. Ponadto projektowali w edytorze grafiki, dobierali kolory i elementy ozdobne. Sporządzali listy, tworzyli tabele zgodnie z podanym wzorem. Poznali pojęcia: komórka, wiersz, kolumna. Sporządzali notatki w edytorze tekstu oraz autoportret graficzny. Ponadto tworzyli dokumenty tekstowe ilustrowane symbolami i znakami graficznymi, zestawiali dane w tabeli. Opracowali projekty zaproszeń, dyplomów korzystając z dostępnych w programie Word obramowań i znaków graficznych. Tworzyli slajdy prezentacji z wykorzystaniem tekstu i grafiki. Przypisywali im efekty specjalne w celu uatrakcyjnienia prezentacji. Układali krzyżówki i rebusy. Poznali zasady pracy w programie Logomocja. Tworzyli proste rysunki z wykorzystaniem języka logo: kwadraty, prostokąty, okręgi, koła współśrodkowe, pawie oczka, piramidy. W programie Logomocja tworzyli własne linie melodyczne. Poznali podstawowe procedury. Zmieniali grubość i kolor pisaka oraz kolor i wzór malowania. Korzystali z edukacyjnych stron internetowych. Zajęcia wzbogaciły i uatrakcyjniły pomoce pozyskane w ramach projektu m.in.: laptopy, tablety, tablica interaktywna oraz stały dostęp do internetu.
Portal odwiedziło 619559 osób
Aktualnie przebywa 6 osób