Program koła przyrodniczo-ekologicznego adresowany jest do uczniów chcących poszerzać swoje zainteresowania przyrodnicze i proekologiczne. Jego treści pozwalają na dokładniejsze rozszerzenie wiadomości, które nie będą realizowane na lekcjach przyrody ze względu na ograniczenia czasowe. Pozwala on zwrócić uwagę uczniów na otaczający świat, zainteresowanie jego pięknem i ochroną jego zasobów. Pobudza również aktywność dzieci i ich twórcze myślenie. Uczy współdziałania w zespole, kształtuje właściwe postawy i charakter młodego człowieka.
Program jest realizowany w ramach Projektu „Rozwój edukacji kluczem do sukcesu”. Uczestnikami programu są dzieci szczególnie zainteresowane przyrodą, otwarte na świat, dążące do poszerzenia swoich horyzontów i wiedzy.
Celem programu jest:
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych uczniów i postaw badawczych,
- kształtowanie właściwych postaw ekologicznych i prozdrowotnych,
- rozumienie zjawisk i przemian zachodzących w przyrodzie,
- dochodzenie do wiedzy drogą obserwacji i pomiaru,
- posługiwanie się, interpretowanie informacji zawartych w zestawieniach, tabelach, mapach tematycznych, wykresach, schematach.
Zakres treści programowych:
W zajęciach, odbywających się co dwa tygodnie przez 2 godziny lekcyjne, będą uczestniczyć uczniowie klas IV-V. Zaplanowano też udział uczniów w warsztatach edukacyjnych „Junior Odkrywca” w Sochaczewie.
W pierwszym kwartale 2015 r. omówiono następujące tematy:
- Zwierzęta wodne i ich cechy charakterystyczne (uczeń opisuje budowę niektórych gatunków zwierząt wodnych (ryby, płazy) i ich warunków życia w wodzie, wyjaśnia zależności między organizmami żyjącymi w wodzie, przedstawia łańcuch pokarmowy w środowisku wodnym.
- Zwierzęta lądowe i ich naturalne środowiska (uczeń opisuje budowę niektórych zwierząt lądowych i ich naturalne środowiska, wskazuje warunki niezbędne do życia na Ziemi, omawia wpływ światła i ciepła na aktywność zwierząt, wymienia zwierzęta aktywne w dzień i w nocy, przedstawia łańcuch pokarmowy w środowisku lądowym,
- Zwierzęta chronione w Polsce (uczeń podaje powody objęcia ochroną gatunkową niektórych zwierząt, dostrzega zależności miedzy organizmami w przyrodzie, korzysta z różnych źródeł wiedzy, poznaje za pomocą atlasu niektóre gatunki zwierząt, a w szczególności zwierząt podlegających prawnej ochronie).
- Znaczenie powietrza dla życia człowieka (uczeń podaje elementy środowiska przyrodniczego istotne dla zdrowia człowieka, wymienia czynniki meteorologiczne mające wpływ na skład powietrza, wskazuje zanieczyszczenia i ich źródła).
- Dlaczego należy segregować odpady? (sposoby segregacji odpadów, recykling, utylizacja,wysypisko śmieci a składowisko śmieci).
W czasie zajęć uczniowie poszerzali swoją wiedzę na temat ochrony gatunkowej zwierząt, doskonalili umiejętność rozpoznawania zwierząt chronionych. Rozpoznawali też odgłosy zwierząt żyjących w lesie, poznawali zależności występujące w ekosystemie lasu, łąki).
Podsumowanie zajęć koła przyrodniczo-ekologicznego
W drugim kwartale, na zajęciach koła przyrodniczo-ekologicznego, uczniowie poznawali przyczyny i skutki zanieczyszczeń powietrza na zdrowie człowieka i sposoby zapobiegania im. Z wykorzystaniem ciekawych pomocy dydaktycznych rysowali mapy poziomicowe, przedstawiali różne formy ukształtowania terenu za pomocą rysunku poziomocowego. Badali też właściwości właściwości gleb w najbliższej okolicy.
Realizacja projektu zakończyła się 3 czerwca 2015 r. W tym dniu uczniowie, którzy brali udział w zajęciach koła uczestniczyli w wycieczce do Junior Odkrywca w Sochaczewie. Mieli tam okazję do zapoznania się z pracą profesjonalnego laboratorium biochemicznego, poszerzenia swojej wiedzy wiedzy teoretycznej i praktycznej z przedmiotów ścisłych, przekazanej w postaci ciekawych i wesołych doświadczeń naukowych. Postępując zgodnie ze wskazówkami instruktora uczniowie wyizolowali z komórek selera i pomidora DNA. Żmudna procedura została uwieńczona sukcesem i każdy z uczestników zajęć mógł na własne oczy zobaczyć materiał genetyczny, w postaci delikatnych chmur nitek, w probówkach. Wykorzystanie wirówek laboratoryjnych pozwoliło na jeszcze lepsze uwidocznienie DNA. Potem królowała chemia. Zajęcia udowodniły, że chemia nie musi sprowadzać się do nudnych zadań i wzorów. Uczniowie wykonywali barwne reakcje chemiczne, robiły dymiącą probówkę - czyli reakcję utleniania, a także dające dużo radości „wybuchowe kolby”, które dzięki CO2 produkowały strzelającą w górę, kolorową pianę.
W projekcie brali udział uczniowie klasy IV i V w wymiarze 2 godzin tygodniowo. Założone cele zostały osiągnięte. Przyrost wiedzy i umiejętności u uczestników projektu potwierdziły wysokie oceny końcoworoczne z przyrody. Poprzez uczestnictwo w zajęciach uczniowie zdobyli wiedzę i doświadczenie umożliwiające im poznanie otaczającego świata oraz rozbudzenie ciekawości przyrodniczej Pogłębili swoją wiedzę i rozwijali zainteresowania przyrodnicze.
Zajęcia projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego pod tytułem „Rozwój edukacji kluczem do sukcesu” były ciekawą propozycją zagospodarowania wolnego czasu uczniów, stwarzającą jednocześnie szansę ich intelektualnego rozwoju.
Portal odwiedziło 619559 osób
Aktualnie przebywa 10 osób